MENU
Sledujte nás na sociálních sítích
Dotační Manager
Demolice_2

Program Regenerace a podnikatelské využití brownfieldů

Ordinace

Nové dotační tituly pro města a obce

shutterstock_155878709.jpg

Červenec 31, 2018 Komentáře (0) Zobrazení : 901 Doprava, Veřejný sektor

Změna pravidel u dotací na chodníky a cyklostezky

Před nedávnou dobou došlo k vyhlášení dvou nových výzev Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) v oblasti poskytování příspěvků na zvyšování bezpečnosti v oblasti rekonstrukce či výstavby chodníků a rovněž i na budování nebo rekonstrukci cyklistických stezek. Připomeňme, že se jedná o zajímavé formy dotací většinou ve výši 85 % z celkových způsobilých výdajů akce. Kromě samotné výše dotace potěší i pozitivní změny v oblasti faktického prodloužení realizace projektu či v omezení nutnosti dokládání některých dokumentů v okamžiku podání žádosti. Níže v článku vás seznámíme s konkrétními změnami.  

Posunutí termínu ukončení příjmu žádostí z ledna na listopad

Někomu se může na první pohled zdát, že jde to spíše o negativní změnu, protože v tomto roce bude nutné podat žádosti již na podzim, nikoliv až na přelomu roku, jak bývalo zvykem. Pokud se ale na danou záležitost podíváme optikou realizace projektu, tak se jedná o změnu pozitivní.

V případě lednových uzávěrek se většinou uchazeči dozvěděli o přidělení dotace přibližně na konci měsíce dubna. Pokud nezačali s výběrem dodavatele dříve, tak se v praxi stávalo, že dodavatel byl vysoutěžen zpravidla v polovině roku, kdy stavební sezóna zažívala svůj vrchol. Častokrát se kvůli tomu realizace projektu zpožďovala, což mělo negativní vliv i na plnění termínů stanovených poskytovatelem dotace. Zároveň se těchto výběrových řízení účastnilo menší počet společností, což při současných naplněných kapacitách ve stavebnictví mohlo být brzy předehrou ke katastrofě v podobě výběrových řízení bez jediné nabídky a tedy i výraznému ohrožení realizace projektu.

Po přesunutí příjmu žádostí na podzim, konkrétně v roce 2018 s termínem 15. listopadu v případě chodníků (resp. 20. listopadu v případě cyklostezek) bychom měli výsledky programu znát ještě v zimním období, odhadem v únoru, což dovolí vysoutěžit zhotovitele a zahájit stavební práce na jaře. V ideálním případě by se tedy mělo do výběrových řízení přihlásit více kvalitních společností, a jak stavební, tak i dotační termíny by se mohly tímto krokem o něco lépe dodržovat.

Pozdější doložení stavebního povolení s nabytím právní moci

Kromě dřívějšího vyhodnocení žádostí nastala další pozitivní změna i v tom, že k podání projektu není nutné dokládat pravomocné stavební povolení, stačí mít k dispozici pouze nepravomocné stavební povolení. Nová změna pomůže těm žadatelům, kteří v minulých výzvách doslova „bojovali o dny“, aby se vše stihlo. Mezi nepravomocným a pravomocným stavebním povolením totiž často uběhlo několik týdnů, což za situace, kdy fond akceptoval pouze pravomocné stavební povolení vedlo k tomu, že řada žádostí byla neúspěšných.

To souviselo i s důvodem první úpravy, kdy předtím bylo nutné podat žádost do ledna, a stávalo se celkem často, že úředníci stavebních úřadů z důvodu vánoc a období „mezi svátky“ měli menší počet pracovních dní k vyřízení, a navíc byli zavaleni dalšími žádostmi, které měly rovněž termín podání zkraje roku.

Z výše uvedeného je tedy zřejmé, že SFDI si vzalo poučení z praktických problémů, které předtím žadatelům znepříjemňovaly život. Aplikace těchto změn znamená v praxi více času pro realizaci projektu po jeho schválení a zároveň i zvýší šanci těm, kteří se rozhodli žádat o dotaci takzvaně „na poslední chvíli“.

V případě, že vás změny v dotačním titulu zaujaly a zvažujete podání žádosti, tak nás neváhejte kontaktovat.

Redakce Dotačních novin, T: 538 705 776, @: dotazy@cyrrusadvisory.cz

Zdroj: www.sfdi.cz

Tags: , , ,

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>