Dne 16. 6. 2023 byla ve Sbírce zákonů zveřejněna novela zákona o zadávání veřejných zakázek (zákon č. 134/2016 Sb., dále jen „ZZVZ“). Účinnosti nabude 30. dnem od publikace, tedy 16. července 2023. Přestože se jedná v pořadí o již desátou změnu ZZVZ, jak uvádí i Úřad pro hospodářskou soutěž UOHS, poprvé se nejedná o dílčí novelizaci, ale o novelizaci komplexní.
Úvodem je dobré trochu uklidnit jak zadavatele, tak uchazeče/dodavatele ve smyslu, že se nejedná o koncepční změny procesu zadávání a nejsou ani zaváděny zásadní nová práva a povinnosti. Hlavní smysl novely tak lze v bodech shrnout následovně:
- Odstranění nedostatků transpozice unijních zadávacích směrnic, na něž upozorňovala Evropská komise.
- Zpřesnění některých ustanovení zákona a provedení změn, které povedou ke snížení administrativního zatížení na straně zadavatelů i dodavatelů.
- Odstranění nepřiměřené přísnosti některých pravidel.
- Vyjasnění výkladových nejasností.
- Odstranění legislativně technických nedostatků textu ZZVZ.
Základní přehled změn ZZVZ podle novely (č. 166/2023 Sb.)
Upřesnění transpozice zadávacích směrnic
§ 19 – úprava ustanovení o předpokládané hodnotě veřejné zakázky pravidelné povahy v případech, kdy je jednotková cena předmětu v průběhu účetního období proměnlivá a zadavatel pořizuje plnění opakovaně podle svých aktuálních potřeb. Dosavadním způsobem bude možné určovat předpokládanou hodnotu jen u podlimitních veřejných zakázek a veřejných zakázek malého rozsahu.
§ 211 – upřesnění pravidla pro písemnou komunikaci v zadávacím řízení. Výslovně je pro některé dokumenty vyžadována písemná forma. Ústní forma je v obecné rovině připuštěna pouze v případě nepodstatných sdělení.
§ 29 – zpřesnění transpozice výjimky pro investiční služby, aby bylo zřejmé, že pokrývá všechny případy předpokládané ve směrnici a výjimky z povinného postupu v zadávacím řízení pro veřejného zadavatele poskytujícího poštovní služby.
§ 122 – upřesnění transpozice u předkládání dokladů prokazujících kvalifikaci vybraného dodavatele. Evropské právo vyžaduje, aby doklady, které jsou předkládány, byly aktuální.
§ 222 – sjednocení úpravy změn smluv, které vede k větší volnosti v oblasti obrany nebo bezpečnosti.
§ 4 – organizační složky státu jsou provozními jednotkami s funkční samostatností při zadávání veřejných zakázek.
Zpřesnění některých institutů, vyjasnění pravidel a podpora srozumitelnosti textu
§ 40, 41, 47, 48 – zpřesnění právní úpravy propojených institutů zadávací lhůty a jistoty. Nebude vyžadováno předložení originálu bankovní záruky, protože s přechodem na elektronizaci zadávacího řízení již není potřeba její originál z důvodu ochrany zadavatele vyžadovat. Dochází ke zmírnění vylučování dodavatelů z důvodů neprokázání složení jistoty. Nově bude na rozhodnutí zadavatele, zda k vyloučení přistoupí, či nikoli.
§ 129 – zpřehlednění úpravy zjednodušeného režimu pro některé služby (např. sociální). Ve zjednodušeném režimu se umožní uzavření rámcové dohody.
§ 163, 173 – u sektorových veřejných zakázek dochází ke zpřesnění postupů v řízení a pravidel pro změny smluv.
§ 176, 183 – u koncesí dochází ke zpřesnění úpravy technických podmínek, podmínek pro použití jednacího řízení bez uveřejnění a pravidel pro změny smluv.
§ 130 až 142 – změny právní úpravy pro rámcové dohody a dynamické nákupní systémy.
§ 53 – ve zjednodušeném podlimitním řízení musí být vyžadována základní kvalifikace. Prokázání může být provedeno čestným prohlášením.
§ 246 – zavedení oprávnění zadavatele bránit podání námitek proti zadávací dokumentaci těsně před uplynutím lhůty pro podání nabídek, tedy v době, kdy již nemůže efektivně reagovat.
§ 258 – nastavení postupů při vyřizování podnětů.
§ 104 – výslovné umožnění, aby zadavatel požadoval jako podmínku uzavření smlouvy uveřejňování dokumentů podle zákona o účetnictví.
Snížení administrativní zátěže
§ 262a, 272a – zadavatel bude oprávněn poskytnout Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže přístup k dokumentaci o zadávacím řízení prostřednictvím certifikovaného elektronického nástroje (namísto dosavadního zasílání jednotlivých dokumentů). Obdobně bude možné postupovat v navazujícím soudním řízení správním.
§ 122 – zadavatel dále nebude muset vyžadovat originály dokladů prokazujících kvalifikaci před uzavřením smlouvy, a to zejména v případě, pokud by to představovalo nadměrnou administrativní zátěž a dříve poskytnuté dokumenty jsou stále aktuální.
§ 272a až 272c – zefektivnění komunikace mezi ÚOHS a soudy.
§ 6 – zásada o odpovědném zadávání se uplatní, jen je-li to vhodné, a u veřejných zakázek malého rozsahu se nemusí uplatnit vůbec.
§ 30 – posun v definici dotovaného zadavatele a podlimitních výjimek pro neziskový sektor zejména pro skauty, mezinárodní rozvojové spolupráce, zemědělskou politiku a práci s dětmi a mládeží.
§ 32 – u smíšených zakázek s neoddělitelnými částmi se zadávání řídí hlavním předmětem veřejné zakázky.
Rozšíření práv účastníků zadávacího řízení
§ 109 – účastníci zadávacího řízení budou moci požadovat po zadavateli poskytnutí údajů o konkurenčních cenách i v případě elektronických nabídek.
§ 40 – zadavatel bude na žádost sdělovat informace o zadávací lhůtě.
§ 105 – zadavatelem označené významné části veřejné zakázky k plnění jen vybraným dodavatelem může plnit i člen jeho koncernu, který splní základní způsobilost, zejména trestní bezúhonnost.
S ohledem na uvedené změny se domníváme, že novela by v praxi skutečně mohla přispět ke snazšímu naplňování zásad zadávacího řízení, jakožto i větší právní jistotě jak na straně zadavatele, tak na straně uchazečů/dodavatelů.
(Zdroje: https://portal-vz.cz/; https://www.uohs.cz/)
Neváhejte se na nás obrátit pro více informací či pomoc s přípravou výběrového řízení.
Redakce Dotačních novin, T: 530 338 801, @: info@dotacni.info